Soms zou ze willen geloven

Soms zou ze willen geloven

Lale Gül

Het benauwende, religieuze juk van regels en plichten heeft ze afgelegd. De
jonge moslima, Lale Gül, schrijfster van het beroemd geworden boek Ik ga
leven. Toch zou ze soms willen dat ze gelovig kon zijn. Waarom?

‘Waarom zou je willen geloven?’ vraag ik me af. Als religie vooral onderdrukking betekent. En je je er daarom, tegen hoge kosten -verlies van het respect en de liefde van je ouders, leven met doodsbedreigingen- aan hebt ontworsteld.  Nu kun je eindelijk doen en laten wat je zelf wilt. Het intrigeert mij.

Gül legt het uit. ‘Atheïsme heeft geen verhaal, dat alles toeval is, dat alles geen enkele zin heeft, dat de kwade mensen niet gestraft worden en de goede mensen niet beloond… Dat er niets is na de dood, dat je je dode oma nooit meer zult terugzien…

En wat heb je als atheïst om aan je kinderen door te geven?’ Gaat ze verder in een interview. ‘Stel ik had een kind, dan zou ik het moeilijk vinden om te zeggen: “Waartoe zijn wij hier op aarde? Dat moet je zelf maar uitvogelen. Wie jou gemaakt heeft, waar je naartoe gaat, ik heb geen idee. Ik denk dat het allemaal stom toeval is.” Dat is toch weinig inspirerend.’ Einde citaat.

Bijbel

Als ik dit lees, ben ik dubbel dankbaar voor mijn Bijbel. Ik lees dat God mij heeft gemaakt. All-in. Met lichaam, ziel en geest. Genesis 2: 7 Dat Hij mij al kende toen ik nog maar als een klein vormeloos klompje cellen groeide in de buik van mijn moeder. Dat Hij bedacht om mij op 8 april 1977 ter wereld te laten komen. Psalm 139: 16 Niet doelloos ben ik op deze aarde geplaatst. God heeft mij gemaakt om Hem te loven. Jesaja 43: 21 En ja, Hij leert mij wat goed en kwaad is. Hij geeft mij Zijn wet. Deuteronomium 6: 4 en Markus 12: 29-31 Ik mag leven om God intens lief te hebben. Hoezeer is Hij dat waard! En om de mensen om mij heen, zowel mijn vrienden als mijn vijanden eveneens hartelijk lief te hebben. Mattheüs 5: 44

Alsof dit nog niet genoeg is, onthult de Bijbel mij het grote geheim van genade, vergeving en van een nieuw begin. Romeinen 3: 21-28 Want, eerlijk-is-eerlijk, wat breng ik er weinig van terecht in mijn leven. Ik leef niet zoals God mij heeft bedoeld. Maar ook daarin heeft God voorzien. Hij gaf Zijn Zoon. Jezus. Hem heeft Hij mijn mislukte bestaan aangerekend. Op Hem heeft Hij mijn zonden gelegd. Jesaja 53: 5 Alles heeft Hij mij vergeven. Ook geeft Hij mij Zijn Geest om mij met vallen en opstaan te leren niet langer mijn eigen zin te doen. Maar om van harte en met vreugde eindelijk te beantwoorden aan het doel van mijn bestaan. 1 Petrus 4:2

Wat hoop ik dat Lale Gül de Bijbel gaat lezen. Want daarin gaat ze antwoorden vinden, die zeker de moeite waard zijn om door te geven aan de volgende generatie.

Wil je meer weten over de Bijbel en het christelijk geloof?

Graag bieden we je een gratis bijbel aan of een gratis online Bijbelcursus.